Tájékoztató ennek tartalmáról.
A jótállás határideje a termék
fogyasztó részére való átadásától vagy az üzembe helyezéstől (amennyiben azt a
forgalmazó vagy annak megbízottja végezte el) számított 1 év.
Nem tartozik jótállás alá a hiba,
ha annak oka a termék fogyasztó részére való átadását követően lépett fel, így
például, ha a hibát
- szakszerűtlen üzembe helyezés
(kivéve, ha az üzembe helyezést a forgalmazó, vagy annak megbízottja végezte
el, illetve ha a szakszerűtlen üzembe helyezés a használati-kezelési útmutató
hibájára vezethető vissza)
- rendeltetésellenes használat, a
használati-kezelési útmutatóban foglaltak figyelmen kívül hagyása,
- helytelen tárolás, helytelen
kezelés, rongálás,
- elemi kár, természeti csapás okozta.
Jótállás keretébe tartozó hiba
esetén a fogyasztó
- elsősorban – választása szerint
– kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott jótállási
igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a forgalmazónak a másik jótállási
igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne.
- ha sem kijavításra, sem
kicserélésre nincs joga, vagy ha a forgalmazó a kijavítást, illetve a
kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének megfelelő határidőn belül, a
fogyasztónak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül nem tud eleget tenni, a fogyasztó
– választása szerint – megfelelő árleszállítást
igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak
nincs helye.
Ha a fogyasztó a termék
meghibásodása miatt a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesít
csereigényt, a forgalmazó nem hivatkozhat aránytalan többletköltségre, hanem
köteles a terméket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot
akadályozza.
A kijavítást vagy kicserélést – a
termék tulajdonságaira és a fogyasztó által elvárható rendeltetésére
figyelemmel – megfelelő határidőn belül, a fogyasztónak okozott jelentős
kényelmetlenség nélkül kell elvégezni. A forgalmazónak törekednie kell arra,
hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze.
Ha a forgalmazó a termék
kijavítását megfelelő határidőre nem vállalja, vagy nem végzi el, a fogyasztó a
hibát a forgalmazó költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja.
A kijavítás során a termékbe csak
új alkatrész kerülhet beépítésre.
Nem számít bele a jótállási időbe
a kijavítási időnek az a része, amely alatt a fogyasztó a terméket nem tudja
rendeltetésszerűen használni. A jótállási idő a terméknek vagy jelentősebb
részének kicserélése (kijavítása) esetén a kicserélt (kijavított) termékre (termékrészre),
valamint a kijavítás következményeként jelentkező hiba tekintetében újból
kezdődik.
A jótállási kötelezettség
teljesítésével és a szerződésszerű állapot megteremtésével kapcsolatos
költségek – ideértve különösen az anyag-, munka- és továbbítási költségeket – a
forgalmazót terhelik.
A rögzített bekötésű, illetve a
10 kg-nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem
szállítható terméket – a járművek kivételével – az üzemeltetés helyén kell
megjavítani. Ha a javítás az üzemeltetés helyén nem végezhető el, a le- és felszerelésről,
valamint az el- és visszaszállításról a forgalmazó gondoskodik.
A jótállás nem érinti a fogyasztó
törvényen alapuló – így különösen szavatossági, illetve kártérítési – jogainak
érvényesítését.
A jótállási igény a jótállási
jeggyel érvényesíthető. Jótállási jegy hiányában, ha a fogyasztó jótállási
igényt kíván érvényesíteni fogyasztói szerződés megkötését bizonyítottnak kell
tekinteni, ha a fogyasztó bemutatja az ellenérték megfizetését igazoló
bizonylatot.
A fogyasztó jótállási igényét a
forgalmazónál érvényesítheti.
A fogyasztó javítási igényével az
alábbi szerviz(ek)hez is fordulhat. (Szerviz megadása nem kötelező.)
A forgalmazó a minőségi kifogás
bejelentésekor a fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és
jótállási igények
intézéséről szóló 49/2003. (VII.
30.) GKM rendelet (a továbbiakban: GKM rendelet) 3. §-a szerint köteles – az
ott meghatározott tartalommal – jegyzőkönyvet felvenni és annak másolatát a
fogyasztó részére átadni. A forgalmazó,
illetve a szerviz a termék javításra való átvételekor a GKM rendelet 5. §-a
szerinti elismervény átadására köteles.
A garancia nagyon fontos ugyanis
bármilyen problémánk van a lámpatestekkel akkor ismernünk kell a garancia
feltételeit! Érdemes mindig olyan lámpatestet fényforrást vagy gyártót
választani mely több éve a piacon van és nem fog eltűnni mint szürke szamár a
ködben.
Nagyon fontos tanácsaim:
-
Sose hadjuk magunkat elhajtani, ha a termék
rendeltetésszerű használat mellett garancián belül romlott el akkor
érvényesítsük jogainkat
-
Ha speciális körülmények közzé viszünk bármilyen
terméket akkor mindig tájékoztassuk a körülményekről a kereskedőt!
-
Kéz alól drága terméket sose vegyünk, mert nincs
garancia.
-
Mindig igaz az a mondás hogy „olcsó húsnak híg a
leve” persze a drága termékekben is akadhat hibás de ezen gyártók teljesen
máshogy kezelik a garanciát mint a kínai gyártók vagy forgalmazók.
-
Számlát jótállási jegyet mindig őrizzük meg (persze
a legtöbb vevőközpontú kereskedőnél ennek hiánya nem okoz problémát de azért
legyen meg)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése